Vi har satt i gang tiltak internt, men for å få et så godt bilde som mulig av den reelle mobildekningen i kommunen ønsker vi at flere deltar i denne kartleggingen.

Målet med å gjøre denne kartleggingen er å se hvilke områder som hverken har tilgang til fiber eller tilfredsstillende mobildekning. Sammen med de andre kommunene i Dalane skal vi utfordre aktuelle leverandører på hvilke områder som bør prioriteres for utbedring.

Bidra i kartleggingen

Kart fra Nkom Nettfart Du kan delta i kartleggingen ved å laste ned appen «Nettfart» til mobiltelefonen din. Med denne appen kan du måle mobildekningen din der du befinner deg når målingen foretas. Appen er tilgjengelig for både iPhone og Android. Husk å skru av wifi for å måle mobildekning.

Vi har allerede fått en bedre oversikt på dekning som vist på kartet, men det er fremdeles områder hvor vi ikke har gjort målinger. 

Spørsmål og svar

Koster Nettfart noe?

Appen kan lastes ned gratis. For å utføre måling bruker appen mobildata. En tommelfingerregel er at du bruker ca. like mange Megabyte som den nedlastingshastigheten du måler (i Mbit/s). Dette vil si at om du måler 50 Mbit/s vil du bruker rundt 50 MB på målingen. Målinger gjort i mobilnettet vil belaste datapakken brukeren har tilgjengelig i sitt mobilabonnement. 

Hvor laster jeg ned appen?

For iPhone laster du ned appen i App Store. For Android laster du ned appen i Play Store.

Hvordan bruker jeg appen?

Bruksanvisning finner du her.

Er det nok å måle en gang?

Det er i utgangspunktet nok å måle en gang på et sted, men du kan gjøre ekstra målinger i andre områder rundt der du befinner deg for å vise eventuelle forskjeller på stedet. I tillegg kan dekning være forskjellig fra telefon til telefon eller mellom ulike operatører, så målinger med forskjellige telefoner på samme sted kan også bidra til et bedre bilde av dekningen.

Hvorfor kommer jeg ikke inn på appen?

Årsaken kan være at det ikke er mobildekning i det hele tatt der du befinner deg. Dette er en svakhet ved å bruke denne appen i kartleggingen. Vi vil gjerne vite dersom du opplever å ikke kunne måle dekning. Send oss informasjon med beskrivelse av lokasjon til e-post: hilde.nilson@eigersund.kommune.no.