Bakgrunn og problemer

I årene fremover står kommunal sektor ovenfor betydelige utfordringer med å møte økt etterspørsel etter omsorgstjenester gitt tilgjengelige ressurser og kompetanse. Prosjekt Tørn skal bidra til å finne løsninger på disse utfordringene.

Arbeidet utfordres av en utpreget deltidskultur, en høy andel ansatte uten formell helsefaglig kompetanse, stadig økende forventninger fra brukere og innbyggere, endringer i demografi med flere eldre med sammensatte og komplekse sykdomsbilder, og utfordringer i mange kommuner med å rekruttere og beholde helsepersonell.

60 kommuner jobber sammen om de samme problemene

Over 60 kommuner er med i TØRN – KS sitt læringsnettverk om organisering av fremtidens omsorgstjenester, og Eigersund kommune er en av dem.

I TØRN-prosjektet tester man ut nye arbeids- og organisasjonsformer i kommunenes helse- og omsorgstjenester. Gjennom prosjektet får vi støtte i utviklingsarbeidet og hvordan vi skal gjennomføre prosesser fra KS. Hver pilot har jevnlige læringsnettverksamlinger, og veiledning mellom samlingene. Målet er at dette skal gi verdi for videre utviklingsarbeid i helse- og omsorgstjenestene etter at samlingene er ferdige.

TØRN i Eigersund

Den siste måneden har ansatte ved Kjerjaneset bo- og servicesenter, 3ABC og Lagård bo- og servicesenter kartlagt alle arbeidsoppgaver som utføres i løpet av en arbeidsdag. To uker senere møttes vi igjen for å se på mulighetene for å redesigne oppgavene – når på døgnet er det optimalt at oppgavene utføres, hvordan kan vi fordele oppgavene ut ifra kompetanse.

Et bevisst forhold til hvordan man ut fra kompetanse fordeler oppgavene mellom yrkesgruppene i en virksomhet, kan gi et større handlingsrom for å gi bedre omsorgstjenester for brukerne. En bærekraftig oppgavedeling kan innebære for eksempel at sykepleiernes tid forbeholdes oppgaver som faktisk krever sykepleierkompetanse, mens øvrige oppgaver først og fremst ivaretas av helsefagarbeidere, hjelpepleiere og andre ansatte.

Kalenderplan

I prosjektet ser vi også på hvordan vi kan organisere arbeidstiden for å jevne ut faglighet gjennom døgnet og uka. Vi tester ut bruk av kalenderplan (over 35 uker i stedet for rullerende turnus (6 ukersturnus)), og langvakter i helger ved noen av avdelingene.

Alle ansatte i pilotene har fått levere ønsker for ferie, helge- og helligdagsfri før arbeidet med ny kalenderplan startet. Utfordringen er å dekke hull i den tradisjonelle turnusen som skapes med helgejobb hver tredje helg. Prosjektet har utfordret oss til å motivere ansatte til å bidra med å dekke disse hullene gjennom ulike turnusordninger. Det ble tidlig i prosjektet klart at løsningen ligger i økt antall helgetimer – men det skal være basert på frivillighet.

Samtidig er det utfordrende å skrive turnus som imøtekommer alle ønsker fra ansatte, tjenestebehovet, tillitsvalgte og leder. Det er skrevet nye turnuser ut fra avdelingens gjeldene budsjett, for deltakelse i TØRN medfører ikke mer tilførte ressurser, og turnuser må skrives ut fra eksisterende antall årsverk knyttet til avdelingene.

Veien videre

Endring tar tid, men det har vært en nyttig bevisstgjøring gjennom oppgavekartleggingen om hva vi holder på med, samlinger og erfaringsdeling med de andre kommunene i læringsnettverket.