Registrer deg på Nordsjørittets nettsider, og du er med i trekning av gavekort på Spinn sykkelshop hver måned.

Sykle når du vil, så fort du vil. Det er lov å nyte de flotte omgivelsene, og stopp gjerne innom et sted du ikke har vært før eller vil besøke igjen.

Det er også mulig å velge andre distanser som tilsvarer Nordsjørittets ulike distanser. Av hensyn til gode grunneiere med privat eierskap, ønsker vi ikke at dere benytter Nordsjørittets løype utover det som anbefales her eller av Stavanger og Sandnes. Det er mange hensyn som skal tas, spesielt beitedyr.

10 km-løypen

Tilsvarer Nordsjørittets familieritt fra Marierio til Sandnes.

Sykkelrute 10 kilometer

Start i sentrum, følg gågaten ut til Mosbekk og videre over Tyskerbrua. Ta så opp Nyeveien til Hestvadbrua og kryss denne og følg gang-/sykkelveien til høyre oppover mot Slettebø.

Ta så gjennom undergangen inn til sykehuset, og så inn mot Langevann. Inne ved ”rundkjøringen” og barnehagen tar du til høyre og opp på grusveien som fører til Vingård og Tengs. Når du kommer til Kosen kafe, kan det kanskje være på tide med en liten pause og litt iskrem? Veien tilbake til sentrum går på gang-/sykkelveien langs Tengsvågen ned til Eie og videre på gang- og sykkelveien ned til bytelt og torget.

40 km-løypen

Tilsvarer nesten Nordsjørittets halve distanse fra Nærbø til Sandnes.

Sykkelrute 40 kilometer

Egersund – Hellvik – Ogna – Sirevåg – Egersund.

Estimert tidsbruk: 1,5-2,5 timer

Denne løypen er identisk med de første 2 milene av Nordsjørittet traseen.

Du starter i Egersund sentrum og sykler fv 44 nordover til togstasjonen her følger du sideveien mot Eigerøy og tar av til høyre ned til Gamle jærbanen. Traseen er skiltet som Nasjonal sykkelrute 1 helt til Ogna. Vis hensyn til de mange fotgjengerne som ferdes. Passer fotgjengerne med lav hastighet, og vær bruk hodet i de bratte nedoverbakkene.

Etter cirka 10 km er du på Hellvik togstasjon. Her følger du veien rett frem og tar til høyre i bunnen av bakken, under jernbanen og følger Netlandsveien. Ved fv 44 tar du til høyre og følger fylkesveien. Etter cirka en kilometer på fylkesveien tar du til venstre, inn på Vestlandske hovedvei.

Du er nå inne på Nordsjørittet traseen og du følger Vestlandske Hovedvei helt til du kommer til Hølland Gård like før Ogna. Vestlandske Hovedvei har en del grinder og stedvis kan det være løs grus. Ta hensyn til turgåere og andre syklister. Ta det rolig gjennom Hølland gård. Her er det gartneriutsalg og vanlig med folk i veien. Nå sykler du rett frem gjennom Ogna i retning Brusand og du havner på en gang og sykkelsti. I det du kommer ut av tettstedet skal du krysse fv 44 og sykle under jernbanen. Frem til dette punkt er løypen helt identisk med Nordsjøritt trasen, men nå skal du svinge 90 grader til venstre like etter jernbaneundergang. Du følger nå grusvei parallelt med jernbanen sørover mot Egersund.

Etter et flatt parti sykler du over Ogna elven og rett etterpå dreier veien til venstre. Etter en venstre sving tar du til høyre inn i skogen, og du fortsetter frem til Joker på Sirevåg.

Ta skarpt til høyre ned mot havna: Nede ved havna tar du til venstre og følger rundt havna og forsetter opp en liten kneik og en liten flate før du tar til venstre i neste kryss.

Forsett rett fram til fv 44. Sving til høyre inn på fv 44 og følg denne tilbake til Hellvik, hvor du svinger ned til havnen. Følg Tråsavikveien til du er innerst i viken, og ta til venstre på Kloppabekkveien. Følg rett frem til du er ved bedehuset. Bedehuset sykler du på venstre side av, og følger Åsatua over til Hellvik togstasjon. Følg Gamle jærbanen tilbake til Egersund.

Underlag: Grus på Gamle jærbanen og Vestlandske hovedvei. Egnet for hybrid og terrengsykler

Strava-segment

90 km-løypen

Tilsvarer Nordsjørittets hovedritt fra Egersund til Sandnes.

Sykkelrute 90 kilometer

Egersund – Nesvåg – Songdalstrand – Eie – Terland klopp - Egersund. Se 3D-film av turen her.

Estimert tidsbruk: 3-5 timer eksklusive stopp

Dette er en rundløype og den er fin å sykle begge veier.

Motsols

Du starter i Egersund sentrum og sykler fv 44 sørover gjennom Årstaddalen ut av byen. Du får Lygrefjorden på din høyre side og ser over til idylliske Hestnes. Etter 8 km kommer du til det lille tettstedet Lædre og etter ca 14 km på fv 44 har du krysset kommunegrensen til Sokndal og er på Åvendal. Her svinger du til høyre i avkjørsel på Åvendal merket mot Birkeland. Nå følger først noen km med lettsyklet stigning opp til Birkeland og deretter flotte og raske partier hvor du stedvis sykler parallelt med Nordsjøen og så nærme at du merker sjøsprøyten fra havet. Du kommer ned til idylliske Nesvåg som har eget Sjø- og Motormuseum og fortsetter videre til til Rekefjord. Etter at du har passert bebyggelsen på vestsiden av Rekefjord og krysset den lille broen innerst, svinger du 90 grader mot Tothammer. Du sykler nå gjennom idyllisk gammel kystbebyggelse. Her er det tett mellom husene og tidvis uoversiktelig. Ta hensyn! Nå kjører du inn i en tunnel og får etterhvert asfaltverket på din høyre side og du kommer inn i en bratt stigning. På toppen går det nedover til du kommer til Strandaveien. Her svinger du 90 grader til høyre og fortsett noen hundre meter til det er skiltet til Sogndalsstrand. Det gamle ladestedet Sogndalsstrand er ikke bygget for fart. Ta det rolig og nyt de vakre bygningene. Ytterst ender veien på en brygge hvor du har flott utsikt utover havet og Soknas utløp. Nyt! Sykle samme vei tilbake gjennom Sogndalsstrand. Ta gjerne en rastepause på Cafeen på Sogndalsstrand Kulturhotel.

Når du kommer opp på Strandaveien tar du til høyre og krysser Sokno. Ta første til venstre inn på Kjellandsveien og hold rett frem i cirka 3 km, til du er i Hauge sentrum. Tilbake over Sokno passerer du Soknatun. Ta til venstre inn på Gamleveien og følg den til endes. Ved Kiwi tar du til høyre. Ved fv 44 svinger du til venstre og sykler nordover mot Egersund og etter 2,5 km svinger du av fv 44 mot Moi. Etter et par hundre meter passerer du avkjørsel til Rosslandsguden. Du sykler på fin småkupert landevei som går slakt oppover med et par innlagte kneiker. Fra fv 44 skal du sykle ca 10 km til du kommer på toppen av en bakke (215 moh) og du får en ganske bratt utforkjøring. Midt i utforkjøringen ligger Eia Bedehus (kjent fra filmen om Tønes). Rett etter Bedehuset svinger du til venstre inn på vei mot Helleland. Strekket fra Eia til Helleland er ca 15 km og går i typisk dyrket Dalane terreng. Den siste kilometeren med nedkjøring til Helleland er både smal, bratt og svingede. Bruk hodet.

Vel nede på Helleland fortsetter du til høyre langs E39 mot Kristiansand forbi jernbanestasjonen. Du skal ikke ut på E39, men følge veien som går parallelt. Etter noen hundre meter   svinger du under E39 og følger deretter gang og sykkelvei opp Skjebadalen som er snaue 900 m lang og med 7 % gjennomsnittlig stigning. På toppen fortsetter du rett frem noen hundre meter før du svinger inn på Årrestadvegen. Ganske snart får du en bratt utforkjøring gjennom en gård og i bunnen en krapp sving til høyre like etter at du kjører under jernbanelinjen. Bruk hodet! Når du er velberget gjennom det krappe svingen, er det bare å tråkke på og følge Årrestadvegen helt til den møter Sirdalsveien. På din høyre side ser du Terland Klopp. Du svinger til venstre ut på Sirdalsveien og mot Egersund og nå er det strake veien ned til Helland. Når du møter E39, svinger du til høyre inn på gang- og sykkelveien og følger den mot Egersund. Du passerer Bens cafe på din venstre side. Senk farten når du passerer gjennom tunet på den nyrestaurerte Klokkergården like etter Bens Cafe. Her er det uoversiktlig og ofte folk.

Du følger sykkelveien helt Krossmoen. Der svinger du til venstre og følger veien til Egersund sentrum.

Underlag: Fin asfalt med unntak av et par korte gruspartier mellom Åvendal og Birkeland. Gruspartiene kan fint sykles på landeveis sykkel, hvis du er litt forsiktig. Ellers er det en del ferister mellom Åvendal og Rekefjord

Velegnet for alle typer sykkel.