Terrorangrepet 22. juli 2011 var en tragisk, men viktig historisk hendelse. Den kollektive sorgprosessen i etterkant vil i fremtiden være en del av vår felles hukommelse.

I tiden etter terrorangrepet brukte norske myndigheter hjemmesidene til å informere befolkningen, gi informasjon til pårørende og overlevende, og gi praktiske råd til bestemte yrkesgrupper. Denne informasjonen er etter arkivloven å betrakte som offentlig skapt arkiv. Alle sider med informasjon om saken her på Eigersund kommune sine nettsider er nå elektronisk arkivert for ettertiden.

KondolanseprotokollI tillegg har mange kommuner, fylkeskommuner og fylkesmenn lagt ut fysiske kondolanseprotokoller rundt omkring i Norge. Kondolanseprotokollene dokumenterer, på samme måte som kondolansene og minneordene som allerede er samlet inn, vanlige menneskers reaksjoner på terrorhandlingene. Sammen utgjør de viktig forskningsmateriale som bør bevares for ettertiden.