Lovgrunnlag

Beskrivelse av tjenesten

Familier som har eller venter barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, og som vil ha behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenester, andre velferdstjenester, kan ha rett til barnekoordinator. 

Kommunen har plikt til å oppnevne barnekoordinator etter helse- og omsorgstjenesteloven § 7-2 a.   

Barnekoordinator skal sørge for koordinering av det samlede tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan 

Vurderingsmomenter

For å ha rett på barnekoordinator må barnet har alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne, av somatisk, psykisk, fysisk, sosial, kognitiv eller sensorisk art. Det er ikke et vilkår at barnet har fått en diagnose.

Barnekoordinator er en utvidet koordinatorordning når den innvilges, fordi familien er rettighetssubjektet, ikke bare barnet.

Retten til barnekoordinator kan inntre allerede under svangerskapet eller når foreldre er tildelt et adoptivbarn. Barnet eller ungdommen må være under 18 år for at familien skal ha rett til barnekoordinator.  Selv om retten opphører ved fylte 18 år kan kommunen velge å tilby barnekoordinator også etter 18 år, for eksempel frem til barnet eller ungdommen fyller 25 år for å sikre gode overganger til voksenlivet.    

  • Om tilstanden til barnet eller ungdommen er alvorlig, sammensatt og der flere helse- og velferdstjenester er/blir involvert.
  • Betydning sykdommen, skaden eller den nedsatte funksjonsevnen har for barnets eller ungdommens helsetilstand og hjelpebehov.
  • Det skal tas hensyn til familien som helhet.
  • Videre må det vurderes hva tilstanden kan føre til av nedsatt funksjons- og mestringsevne, invaliditet, sykdomsutvikling, smerte eller nedsatt livsutfoldelse for barnet og familien.

Barnekoordinatoren vil bidra til

  • Gi informasjon og veiledning om familiens rettigheter og om kommunens tjenestetilbud
  • Formidle kontakt til aktuelle organisasjoner, for eksempel pasientorganisasjoner
  • Sørge for framdrift av individuell plan
  • Sørge for at det er samarbeid mellom de forskjellige tjenestene, for eksempel barnehage, skole, SFO og PP-tjenesten.
  • Koordinere offentlige tjenester (kommune, fylkeskommune og stat) og private som yter tjenester for det offentlige.

Søknad

Et ønske/behov for barnekoordinator fremmes skriftlig på våre søknadskjemaer.

Søknad behandles og det fattes enkeltvedtak.

Når kommunen har kjennskap til behov som kan gi rett til barnekoordinator, skal kommunen på eget initiativ veilede familien om rettigheten, og ta initiativ til en rettighetsvurdering der familien ønsket det.

Klage

Dersom du mener du har rett til en barnekoordinator og ikke har fått det, kan du klage til statsforvalteren.

Egenbetaling

Kommunen tar ikke betalt for denne tjenesten.