HiD-tur 4: Gautes foredrag

Prosjektleder ved Næringssjefens i Dalanes kontor, Gaute Fardal, holdt innlegg for det engelske vertskapet om vår egen bredbåndssatsning med prosjekt "Høyhastighetsnett i Dalane".

Med i delegasjonen fra Dalane var prosjektleder Gaute Fardal (Næringssjefens kontor), rådmann Karl Johan Olsen og informasjonsleder Valentin Svelland (Eigersund kommune), rådmann Svein Tore Åtland og IKT-leder Kenneth Gjesdal (Lund kommune), økonomisjef Tore Spangen og IKT-leder Jorunn Birkeland (Bjerkreim kommune) og rådmann Bjørn Erik Paulsen (Sokndal kommune) og Nils Jacobsen (Start, Sokndal).

East Riding i Yorkshire er et relativt tynt befolket område av England med til dels lange avstander. Den norske delegasjonen fikk se hvordan kommunen bruker bredbånd til å korte ned avstanden mellom rådhuset i Beverley og innbyggerne i ytterkanten. Programmet var tettpakket med foredrag, "beste praksis studier" og ikke minst befaringer. Selv om Beverley og omegn har fått tildelt betydelig midler gjennom sin status som foregangskommune, og den økonomiske friheten ikke er like stor her hjemme, var det inspirerende å se hva engelskmennene hadde fått til.

Hjemmekontor ga økt effektivitet og mindre sykefravær

Ved å oppgradere kommunens nettverksutstyr og internettaksess har Beverley kunne ta i bruk hjemmekontor for sine ansatte. Ordningen viste seg å bli en kjempesuksess: Ikke bare gikk produktiviteten markant i været, men sykefraværet ble også dramatisk redusert. Ordningen er så langt kun gjennomført på kvantifiserbar saksbehandling; det vil si arbeidsprosesser som produserer en gitt mengde saker hver dag og således lett kan følges opp.

Citizenlinks - servicestasjoner

HiD-tur 2 : citizen link fra utsiden

"Citizenlink"; en ubetjent servicestasjon i distriktet med videokonferanseutstyr og scanner som gir direkte linje til kommunens servicetorg.

Det å skape nærhet til offentlige tjenester har vært et stikkord for bredbåndssatsningen hos vertskapet. Et praktisk og meget synlig eksempel på dette er såkalte "CitizenLinks" - en rekke små ubetjente stasjoner plassert rundt om i distriktet. Hver av disse små stasjonene med elektriske skyvedører har skjerm og webkamera, samt scanner innfelt i en bordplate. Når kunden kommer inn og setter seg ned aktiviseres skjerm og kamera slik at en får toveis ansikt-til-ansikt kontakt første ledige saksbehandler på kommunens servicetorg.

HiD-tur 3 : citizen link fra innsiden

På innsiden av "Citizenlink" kan man snakke med saksbehandler gjennom direkte videosamband over bredbånd.

Kommunikasjonen skjer naturligvis via bredbånd. I tillegg til å se og snakke med saksbehandler direkte, kan man få hjelp med egne sakspapirer via den integrerte scanneren i "servicebua". Et spennende konsept syntes deltakerne.

Integrasjon av fagløsninger på servicetorg

Det sentrale servicetorget i Beverley var også på agendaen. Etter en kort gjennomgang ble det befaring og omvisning i lokalene. Også her ble informasjonsteknologi tatt i bruk for å kunne gi rask og fleksibel saksbehandling for kundene. Et stikkord her var integrasjon mellom sakssystemer.

Inspirerende besøk

HiD-tur 5 : Bredbånd i buss

I Yorkshire bruker man biblioteksbusser for å nå ut i distriktene med bokutlån. Gjennom bredbåndssatsningen tilbys nå også internettkafé i disse bussene.

Alt i alt ga turen innspill til praktisk anvendelse av bredbånd, og var i så måte absolutt en inspirasjon til det videre arbeidet med blant annet Høyhastighetsnett i Dalane (HiD) her hjemme.

Artikkel om besøket på Beverleys nettsider