Hva er en digital postkasse?

En digital postkasse er en sikker løsning for å motta og oppbevare viktig post digitalt, slik som brev med vedtak, helseopplysninger eller annen sensitiv informasjon. Det offentlige kan ikke bruke vanlig e-post til å sende slik informasjon. Du blir varslet på SMS eller e-post når du mottar digital post. Mottaker må bekrefte identiteten sin via ID-porten (f.eks. med MinID eller BankID) for å kunne åpne og lese posten. Det er derfor bare du, og de du har gitt tillatelse, som kan lese posten din fra det offentlige. Du kan åpne og lese posten din på datamaskin, nettbrett eller smarttelefon som har tilgang til internett.

Du må selv opprette en digital postkasse for å kunne motta post digitalt. Har du ikke aktivt valgt digital postkasse, og heller ikke reservert deg, vil digital post gå til din meldingsboks i Altinn.

Hvorfor skal kommunen sende brev til digital postkasse?

Stortinget har vedtatt lovendringer som innebærer at digital kommunikasjon skal være hovedregelen når offentlige virksomheter (stat, kommune og fylkeskommune) henvender seg til innbyggere og virksomheter. Dette vil gjøre kommunikasjonen enklere, raskere og sikrere. I tillegg er du med på å spare miljøet og redusere offentlige utgifter.

Eigersund kommune oppfordrer alle over 15 år til å skaffe seg og ta i bruk digital postkasse.

Fordeler ved digital postkasse

  • En sikker løsning for mottak og oppbevaring av post fra det offentlige – samlet på ett sted.
  • Raskere svar og informasjon fra det offentlige.
  • Tilgang til posten din hvor og når du vil.
  • Unngår at brev blir bort i postgangen, og reduserer risikoen for identitetstyveri og svindel.
  • Du sparer miljøet og hjelper oss å redusere offentlige kostnader.
  • Gratis å bruke.
  • Reklamefri postkasse.

Hvordan får jeg digital postkasse?

  1. Finn frem din elektroniske ID  (e-ID), for eksempel din BankID.
  2. Velg mellom enten Postens Digipost eller e-Boks
  3. Følg instruksjonene fra Digipost eller e-Boks for å opprette postkasse.

Velg din digitale postkasse på www.norge.no

De to postkassene er likestilte og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet.  Det er gratis å opprette og bruke postkassen. Den største forskjellen mellom de to postkassene er hvilke private virksomheter du kan velge å motta digital post fra. Postkassene har også ulikt design og noe ulik funksjonalitet.

Hvis du angrer på hvilken postkasse du valgte, kan du enkelt bytte senere hvis du ønsker det.

Kan jeg reservere meg?

Privatpersoner har rett til å reservere seg mot digital kommunikasjon fra det offentlige. Du vil da fremdeles på posten på papir. Du finner mer informasjon om reservasjon ved å gå inn på nettsiden norge.no eller ringe 800 30 300.

Digital post til virksomheter

Virksomheter har ikke anledning til å reservere seg mot digital kommunikasjon. Digital post fra kommunen til virksomheter (næringsdrivende og organisasjoner som er registrert i Brønnøysundregistrene) vil bli sendt til Altinn. Alle typer virksomheter må logge seg inn på altinn.no og registrere hvordan de ønsker å få melding om ny digital post.  En kan registrere et mobilnummer, en e-postadresse eller begge deler. Normalt vil daglig leder være registrert som bruker i altinn.  Skal andre i bedriften håndtere posten, må daglig leder gi vedkommende tilgang til bedriftens meldingsboks i Altinn.

Gradvis innføring

I tiden som kommer vil du oppleve å få post på papir fra Eigersund kommune selv om du har opprettet en digital postkasse. Det er fordi det vil ta litt tid før vi får tatt i bruk digital utsendelse for alle tjenester.

Trenger du hjelp?

På nettsiden norge.no finner du alt du trenger å vite om digital postkasse.  Her kan du velge postkasse, oppdatere kontaktinformasjonen din, reservere deg m.m.

Du kan også kontakte kommunen på post@eigersund.kommune.no eller telefon 51 46 80 00.