E-resept vil være i daglig bruk i 83 kommuner, ved ca. 350 legekontor, 158 apotek og hos 15 bandasjister. Siden de første reseptene ble sendt elektronisk våren 2010 er det laget nesten 1,5 millioner e-resepter.

Der e-resept er innført ekspederes fortsatt gyldige papirresepter. Dersom man skal til en kommune hvor e-resept ikke er i bruk ennå, kan legen skrive ut papirresept. Økt sikkerhet

Den nye ordningen blir godt mottatt både av befolkningen, leger, apotek og bandasjister. E-resept gir tryggere og enklere rutiner og øker pasientsikkerheten. Faren for feilmedisinering, feilutlevering og uheldige kombinasjoner av legemidler reduseres med e-resept, sier avdelingsdirektør Anne-Lise Härter i Helsedirektoratet. Fordi apotek og bandasjister henter resepten fra en sentral database, er det vesentlig vanskeligere å forfalske en e-resept enn en papirresept.

Med e-resept lanseres også en ny selvbetjeningstjeneste på nett: Mine resepter. Den er et tilbud til de som ønsker det og gir brukeren god oversikt over gyldige e-resepter.

Fakta om e-resept

  • E-resept betyr elektronisk resept. E-resept er også navnet på kjeden av IT-systemer som håndterer resepter elektronisk.
  • Den som trenger resept vil ikke lengre få en papirresept i hånden.
  • Legen sender resepten elektronisk til en sentral database; Reseptformidleren.
  • Man får varen utlevert ved å oppgi fødselsnummer eller navn og fødselsdato.
  • E-resept innføres for å gi tryggere legemiddelbruk, enklere rutiner og bedre utnytting av samfunnets ressurser.
  • Det er vesentlig vanskeligere å forfalske e-resepter enn papirresepter.
  • E-resept innføres i legekontor, ved legevakter, i apotek og hos bandasjister.
  • Fra innføringsdatoen i et fylke/område er apotekene klare til å ekspedere e-resepter.
  • Enkelte sykehusapotek starter litt senere enn øvrige apotek.
  • Bandasjister og leger tar i bruk e-resept fra innføringsdatoen eller når de tekniske forholdene er tilrettelagt.
  • Det pågår et arbeid som sikrer at også sykehusleger etter hvert kan ta i bruk e-resept.
  • Nasjonal innføring startet i juni 2011 og skal være sluttført i 2013.
  • På oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet leder Helsedirektoratet prosessen med nasjonal innføring av e-resept. Helsedirektoratet samarbeider blant annet med Apotekforeningen, apotekkjedene og IT-leverandører.
  • Tjenesten ”Mine resepter” er et tilbud som til den som ønsker å få oversikt over ereseptene sine via Internett.
  • Brosjyrer om e-resept finnes i kommunesentra, legekontor, apotek og hos bandasjister.
  • Publikum finner mer informasjon på helsenorge.no/eresept.
  • Helsepersonell kan lese mer på eresept.no.
  • Nettstedene viser også dato for innføring av e-resept i kommunene.