Eigersund kommune skal deler av mandag og hele tirsdag (i arbeidstiden) delta i en («papir»/spill) beredskapsøvelse i regi av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Fylkesmannen i Rogaland. Selve øvelsen gjennomføres på tirsdag 27. nov i tiden 0900-1500. Men det vil være noen forberedelser mm på mandag 26. nov etter lunsj.

Det vil ikke bli øvd praktisk med personell og materiell ute i organisasjonen – utover kommunens kriseledelse. 

Det er en relativt stor øvelse som er et ledd i en nasjonal øvingsrekke der det foregår flere regionale øvelser (på ulik tid) og der disse inngår i en nasjonal øvelse for ulike instanser.

Det vil være redusert tilgjengelighet på ulike funksjoner på øvingsdagen.

Det vil også bli lagt ut ulike øvingsmeldinger på våre nettsider og i sosiale medier - som alle vil bli merket ØVELSE.

Ansvarlig for gjennomføringen:
Rådmannens ledergruppe sammen med fung. beredskapsleder Svein Oskar Wigestrand utgjør kommunens kriseledelse.

Fung. beredskapsleder Svein Oskar Wigestrand er kontaktperson for gjennomføring av øvelsen.


Informasjon om selve øvelsen.

Følgende kommuner/virksomheter deltar på øvelsen 27.november: Lund kommune, Sokndal kommune, Egersund kommune, Rogaland Politidistrikt, Fylkesmannen i Rogaland, Statens vegvesen (region sør og vest), Sivilforsvaret , Forsvaret, Jernbaneverket, Lyse Energi, Dalane Energi.

Noen kommuner er med begrenset respons (kun deler av krisestaben/beredskapspersonell deltar):
Stavanger kommune, Sandnes kommune, Klepp kommune, Time kommune, Hå kommune.

Hensikt og mål med øvelsen
Hensikten med øvelsen er å bidra til at etatene får en økt forståelse for den gjensidige avhengigheten mellom ulik kritisk infrastruktur, avdekke egen sårbarhet ved avbrudd, samt å avklare behov for å styrke beredskap hos seg selv og hos viktige infrastrukturer. Øvelsen skal bidra til å synliggjøre samfunnsfunksjoner som har behov for spesiell oppmerksomhet fra sektormyndighetene og virksomhetene.

Målsettingene med øvelsen er å:

  • avdekke de enkelte øvede virksomheters (sektorers) robusthet/sårbarhet og egenberedskap i forhold til stans i leveranser av kraft, ekom og andre relevante samfunnskritiske funksjoner, herunder å vurdere om dette er tilstrekkelig ivaretatt og samordnet i planverk
  • tydeliggjøre ansvars- og rolleforhold knyttet til håndteringen av konsekvenser av svikt i kritisk infrastruktur og kritiske samfunnsfunksjoner, herunder også å synliggjøre uklarheter der det er påkrevd
  • beskrive og tydeliggjøre ansvars- og rollefordeling ved behov for prioritering av kritiske mottakere av strøm og ekomtjenester
  • øve informasjons- og kommunikasjonshåndtering mellom berørte aktører.
     

Øvelsescenario
Scenario for øvelsen er ekstremvær med vindstyrke tilsvarende 200 års orkan som rammer Sørvest-landet. Orkanen medfører store ødeleggelser og kritisk infrastruktur som kraft, elektronisk kommunikasjon (ekom) og samferdsel er sterkt rammet. Øvelsen skal i hovedsak berøre varslingsfasen og gjenopprettingsfasen.

Både bortfall av strøm, sterkt reduserte strømleveranser og redusert fremkommelighet på vei og bane vil innebære utfordringer for samfunnet1. Elektrisitet er nødvendig for å opprettholde en rekke kritiske samfunnsfunksjoner; IKT, bank og finans, helse- og sosialtjenester, politi og nødetater er eksempler på disse. Bortfall av disse funksjonene vil ramme både husholdninger, private og offentlige aktører.

Bortfall av ekom-tjenester får store konsekvenser i forhold til kommunikasjon og evnen til å håndtere en ekstraordinær situasjon. Dette gjelder både for nødetatene, berørte myndigheter og for befolkningen.

Orkanens effekt på kraftsystemet og påfølgende strømutkoblinger vil prege alle systemer og funksjoner som er kritisk avhengig av strøm, og som ikke har sikret seg med egen nødstrøm særlig IKT-systemer vil kunne bli hardt rammet. Alle nett som overfører elektronisk informasjon vil bli rammet. Andre systemer og funksjoner, slik som betalingsterminaler, kjølesystemer, minibanker, pumper til drivstoff, transportsentraler, signalsystemer i tog- og veitrafikk med mer, vil også få store problemer (spesielt hvis disse ikke har egenberedskap i form av nødstrøm). En langvarig krisesituasjon vil kunne utgjøre en fare for liv og helse og kreve effektiv håndtering fra myndigheter og ansvarlige virksomheter.

Geografisk henvisning
Ekstremværet vil ramme Rogaland, Agder-fylkene og sørlige deler av Telemark. Orkanenes passasje over området vil ta mellom 12-24 timer.

Egersund kommune
Deltar med kommunens kriseledelse og ellers med de ressurser som kommunen rår over og som er naturlige å trekke inn i en hendelse som denne.

Målsetting for Eigersund kommune
Målsettingen er at kommunen skal få bedret sin kunnskap om egen sårbarhet ved bortfall av strøm og eller kommunikasjon over lengre tid.
Kommunen skal få bedre kjennskap til andre viktige aktører i et slikt scenario. Hvordan de rammes, hvilke reparasjonskapasitet de har og hvilke prioriteringer kommunen selv, og andre sentrale aktører må gjøre.

Øvingsmomenter for Eigersund kommune

  • Se på hva kommunen ville gjøre av forebyggende tiltak dersom et ekstremvarsel som dette skulle komme. (Dette gjøres på et møte med Kriseledelsen dagen før øvingsstart (26.11.) eller før oppstart av øvelsen 27.11)
  • Skaffe seg oversikt (Situasjonsbilde) etter at ekstremværet har ”slått fra seg”
  • Tenke forskjellige / alternative kommunikasjonsmuligheter når det meste er i ”svart”
  • Prioritere gjøremål for innbyggerne i kommunen.

Interne øvingsmål:

  • Øve planverk for slike situasjoner.
  • Øve kriseledelse og stabsrutiner.
  • Avdekke svakheter og områder som må prioriteres i planverk mv. Bla med tanke på den kommende risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) som skal gjennomføres for kommunen og alle kommunens enheter.