Eigersund kommunestyre fattet i sak 004/12 vedtak om å legge forslag til forutsigbarhetsvedtak ut til offentlig ettersyn.

Forutsigbarhetsvedtak

1. Forslag til forutsigbarhetsvedtak legges ut til høring og fremmes som egen sak for kommunestyret så raskt som mulig.

Dersom kommunen ønsker å inngå utbyggingsavtaler i forbindelse med utbygging av et område, må forutsetningen i plan- og bygningsloven § 17-2 være oppfylt. Bestemmelsen

lyder slik: ”Utbyggingsavtaler må ha grunnlag i kommunale vedtak fattet av kommunestyret selv som angir i hvilke tilfeller utbyggingsavtale er en forutsetning for utbygging, og som synliggjør

kommunens forventninger til avtalen”. Bestemmelsen stiller krav om forutsigbarhetsvedtak før kommunen kan inngå forhandlinger om utbyggingsavtaler. Formålet med vedtaket er å sikre forutberegnelighet for

grunneier/utbygger og andre berørte parter. Et forutsigbarhetsvedtak skal gjennom en offentlig tilgjengelig beslutning synliggjøre kommunens forutsetninger, og gi grunneier/utbygger muligheten til å ta hensyn til forutsetningene på et tidlig stadium i byggeprosjektet.

Lovteksten fastsetter ikke en bestemt sakstype vedtaket må fattes i sammenheng med. Dette vil være opp til kommunen selv, ut fra hva den finner hensiktsmessig. Vedtaket må likevel

synliggjøres som et eget vedtak selv om det er integrert i andre plandokumenter eller vedtak og være gjort av kommunestyret.

Dette kan skje på flere måter:

  • Kommuneplanen
  • Utbyggingsprogram, utbyggingsstrategier eller boligbyggeprogram
  • Egen sak

Hva må et forutsigbarhetsvedtak inneholde?

Kommunens situasjon vil være viktig for hvilke forhold og innhold som bør synliggjøres i et vedtak. Forhold som kan vurderes er;

  1. Hvilke deler av kommunen vedtaket omfatter.
  2. Oversikt over hvilke kommunale dokumenter som legger føringer for kommunens situasjon og prioriteringer i forhold til utbygging av kommunale tjenester, skolekapasitet, og infrastrukturtiltak som hovedveier, hovedanlegg vann- og avløp, energi og grøntstruktur.
  3. Hovedprinsipper for kostnadsfordeling ved utbygging av intern og ekstern teknisk infrastruktur (vei, parkering, vann- og avløp, energi)
  4. Hovedprinsipper for kostnadsfordeling ved utbygging av annen nødvendig infrastruktur (grøntstruktur, felles byrom, gang- og turveier, skiløyper mv)
  5. Boligsosiale tiltak i nye utbyggingsområder
  6. Områder i kommunen der det forutsettes at det gjøres eget vedtak i forbindelse med planlegging av området.

Forslag til forutsigbarhetsvedtak i Eigersund kommune

Eigersund kommune eget ”Forutberegnelighetsvedtak” som vedtas i egen sak etter at det har vært til offentlig ettersyn jfr. bestemmelsene i pbl og rådmannen foreslår følgende ordlyd på dette delvis basert på bl.a. det som er vedtatt i andre kommuner bl.a. Stavanger kommune:

Forutsigbarhetsvedtak, jf plan og bygningsloven § 17-2

En forutsetning for bruk av utbyggingsavtaler er at det er fattet et forutsigbarhetsvedtak, jf plan og bygningsloven § 17-2.

1. Geografisk avgrensning

Eigersund kommunes forventninger til inngåelse av utbyggingsavtaler gjelder i tettbebygde/ bymessige strøk når en eller flere forutsetninger om avtaleinngåelse for øvrig er til stede. Ved utarbeidelse av kommunedelplan eller reguleringsplan for et større område kan det fattes mer spesifikke vedtak i henhold til Pbl. § 17-2, der det vil gi bedre forutsigbarhet med hensyn til utbygging innenfor planområdet.

2. Avgrensning etter type tiltak

Utbyggingsavtale forutsettes inngått før igangsettingstillatelse gis, der utbygging i henhold til vedtatt arealplan (kommuneplanens eller reguleringsplan) med tilhørende bestemmelser også forutsetter bygging/oppgradering av offentlige anlegg og/ eller tilpasning til slike anlegg. Med offentlige anlegg menes alle anlegg/ tiltak som er vist som offentlig regulerte formål i arealplanen og som følger av bestemmelser til planen, for eksempel offentlige trafikkanlegg, offentlige friområder og frigivningsbetingende arkeologiske undersøkelser. Offentlige anlegg omfatter også ledninger for vann, avløp, fjern-varme o.l.

3. Boligsosiale tiltak

Utbyggingsavtale forutsettes inngått der det fra kommunens side er ønskelig å regulere antallet boliger i et område, største og minste boligstørrelse, eller å stille krav til bygningers utforming. Det samme gjelder der kommunen eller andre skal ha forkjøpsrett eller tilvisningsrett til en andel av boligene, jfr. Pbl. § 64b annet ledd.

4. Hovedprinsipp for kostnadsfordeling

De enkelte utbyggingsområder skal selv bære alle kostnadene med tilrettelegging av teknisk og grønn infrastruktur.

All infrastruktur som skal overtas til eierskap, drift og vedlikehold av Eigersund kommune, skal opparbeides etter den til enhver tid gjeldene kommunale standard. Annen allmennyttig ikke-kommunal infrastruktur skal opparbeides i henhold til krav gitt av den respektive etat. Dette reguleres i avtaler som fremforhandles av rådmannen.

5. Aktuelle kommunale dokumenter

Dokumenter som kommuneplanens arealdel og utbyggingsplanen gir utbyggere og grunneiere viktige opplysninger om kommunens samfunnsmessige mål, og om for eksempel boligbehov, skolekapasitet, og eksisterende infrastruktur.

Fatte vedtak

Det er kommunestyret som skal fatte vedtaket, og dette kan ikke delegeres. Grunnen til dette er at utbygger/grunneier skal ha sikkerhet for at vedtaket har støtte i kommunens øverste beslutningsorganer.

Videre vil dette ivareta hensyn til medvirkning jfr. formålet med medvirkningsbestemmelsen i annet ledd som er å sikre at berørte tredjeparter blir hørt gjennom hele prosessen. Avtalen er et resultat av private forhandling mellom kommunen og utbygger/grunneier, men kommunen må som offentlig myndighet sikre at andre berørte får fremmet sine interesser.

Forslag til forutsigbarhetsvedtak er lagt ved og frist for å komme med merknader er 30. mai 2012 og sendes Eigersund kommune, plankontoret, postboks 580, 4379 Egersund. Forslag til forutsigbarhetsvedtak er også lagt ut på kommunens hjemmeside under kommuneplan.

Relaterte dokumenter