I forbindelse med kommunestyrets behandling av budsjettet for 2012 og økonomiplanen 2012-2015 fremmet Tommy Bjellås (FrP) på vegne av partiene FrP, KrF, SP, SV og V krav om lovlighetskontroll for vedtaket i sak 111/11 – Budsjett 2012 – Økonomiplan 2012 – 2015.

Fylkesmannen har nå konkludert i saken:

Som nevnt foran er budsjettsituasjonen anstrengt. Inntektsanslag er tøyet langt og driftsresultatet i år er negativt. Vi har likevel ikke funnet at det er el tilstrekkelig grunnlag for å oppheve vedtaket som ugyldig.

Situasjonen stiller store krav til økonomistyring og budsjettoppfølging og vi forutsetter at dette prioriteres sterkt.

Les hele skrivet Skriv+fra+FM+ang+lovlighetskontroll.pdf.

Fra kommunestyrets saksforelegg i sak 129/11

Lovverk: Kommunelovens § 59. Lovlighetskontroll, opplysningsplikt m.v.

1. Tre eller flere medlemmer av kommunestyret eller fylkestinget kan sammen bringe avgjørelser truffet av folkevalgt organ eller den kommunale eller fylkeskommunale administrasjon inn for departementet til kontroll av avgjørelsens lovlighet. Det samme gjelder avgjørelser om møter skal holdes for åpne eller lukkede dører, jf. § 31, og avgjørelser om habilitet. Avgjørelser om ansettelse, oppsigelse eller avskjed er ikke gjenstand for lovlighetskontroll.

2. Krav om lovlighetskontroll framsettes for det organ som har truffet den aktuelle avgjørelse. Hvis dette opprettholder avgjørelsen, oversendes saken til departementet.

3. Krav om lovlighetskontroll medfører ikke at iverksettelsen av den påklagede avgjørelsen utsettes med mindre det organ som har truffet avgjørelsen, kommunalt eller fylkeskommunalt organ overordnet dette eller departementet fatter slikt vedtak.

4. Ved lovlighetskontroll skal det tas stilling til om avgjørelsen
a. er innholdsmessig lovlig,
b. er truffet av noen som har myndighet til å treffe slik avgjørelse, og
c. er blitt til på lovlig måte.

Departementet skal oppheve avgjørelsen hvis det er gjort slike feil at den er ugyldig.

5. Departementet kan på eget initiativ ta en avgjørelse opp til lovlighetskontroll.

6. Departementet kan kreve at kommunen og fylkeskommunen gir opplysninger om enkeltsaker eller sider av kommunens og fylkeskommunens virksomhet. Departementet har rett til innsyn i alle kommunale og fylkeskommunale saksdokumenter.

7. Departementet fastsetter nærmere regler om tidsfrister for krav om lovlighetskontroll.

Saken ble vedtatt satt på sakslisten av et enstemmig kommunestyre i møte 19.12.2011.

Kravet om lovlighetskontroll ble levert i møtet 19.12.2011 og er underskrevet av alle representantene for partiene som står bak kravet.

Det ble i møtet 19.12.201 enstemmig vedtatt å behandle denne saken slik at kommunestyret kunne behandle saken før den oversendes til fylkesmannen for avgjørelse.

Saksbehandlers vurderinger:
Kravet om lovlighetskontroll er kommet inn til rett tid og er underskrevet av mer enn tre representanter.

Rådmannen ser det ikke som formålstjenelig å ha en formening om innholdet kravet om lovlighetskontroll, og ser det heller ikke som mulig å utsette iverksettelsen av vedtaket i sak 111/11 ut over 31.12.2011.

Kommunestyret må ta stilling til to forhold:

A:
1. Kommunestyret tar kravet til følge og tar saken opp til ny behandling på et senere tidspunkt dog innen 31.12.2011.

2. Kommunestyret tar ikke kravet til følge og saken oversendes til fylkesmannen for videre behandling.

B:
1. Kravet gis ikke oppsettende virkning.

2. Kravet gis oppsettende virkning

Det ble redegjort muntlig for innholdet i denne sak i kommunestyrets møte 19.12.2011 før behandling.

Kommunestyret vedtok følgende i KS-129/12:

1. Krav om lovlighetskontroll oversendes til fylkesmannen for avgjørelse.
2. Vedtaket i sak 111/11 gis ikke oppsettende virkning.