Rådmannen viser til at det er en stund siden dette første gang ble varslet og en vurderer det derfor som positivt at en ønsker å få en avklaring i forhold til videre rammer for planarbeidet.Dette har også med at den skisserte utnyttelsen fraviker vesentlig fra MU vedtak 035/08.

Området er i gjeldende kommuneplan vist som sentrumsområde hvor det er åpnet opp for å etablere hotell jfr. bestemmelsene. Det er ikke lov å etablere boliger i området. Gruset er også byens langtidsparkering.

I området er følgende formål tenkt regulert inn jfr. utkast fra tiltakshaver:

  • Buss-lomme for en buss– bussoppstillingen er foreslått tatt vekk
  • Oppstilling for taxi – taxihytte er foreslått fjernet
  • Pakeringsanlegg – antall p-plasser økes med en delvis nedsenket parkeringskjeller – offentlig parkeringsanlegg?
  • Hotell/bevertning – legges i hovedsak i sjøområder med topp cote 33,4.
  • Torg mot byens sentrum
  • Småbåthavn reduseres i omfang
  • Trafikkområder – omarbeides, personbiler kan bruke begge, mens i dag er det kun den nordlige som er åpen for personbiler. Eksisterende antall avkjørsler videreføres. Medfører endring for innkjørsel til Eikunda i forhold til justering av rundkjøring og må innarbeides i reguleringsplanen. Vil kunne medfører at noen p-plasser muligens går bort for Eikunda.

Det er ikke lagt opp til nye avkjørsler utover de to som er i dag. Rådmannen er særlig opptatt av hvordan den nye bebyggelsen vil ligge i landskapsrommet og volum, høyder, plassering, byggeskikk og materialbruk er derfor sentralt å få vurdert – rådmannen er usikker på hvordan området og landskapsrommet med eksisterende bebyggelse vil tåle den foreslåtte bebyggelse på inntil 8 etasjer eller cote 33,4. Krysset Humlestadgaten/Havsøveien ligger til sammenligning på cote 24 og Jernbanestasjonen på cote 21. Topp mønehøyde på Perrongen er cote 15, det samme er Berentsen. Det vil være sentralt å få vurderinger knyttet til virkningen av dette nye bygget samt høyder og konsekvenser for viktige siktsoner av tiltakene i planen. Ikke minst tilbakemelding i forhold til arkitektonisk uttrykk og samspill med omgivelsene som grunnlag for å vurdere høyder og volum. Planen medfører tiltak i sjø og omfattes av flomsonekart.

Da dette området er svært sentralt for førsteopplevelsen av Egersund by er det viktig å få et best mulig grunnlag for å kunne vurdere innspillet før saken fremmes som en forespørsel for Miljøutvalget. For rådmannen vil den visuelle opplevelsen av et nytt bygg (volum, høyde og arkitektonisk uttrykk), at det er samspill med omgivelsene samt hensynet til parkering og kollektivtrafikk være avgjørende ved vurdering av forespørselen. Saken sendes derfor ut til berørte parter, statlige og regionale myndigheter hvis fagområde berøres for uttale.

Ny frist for merknader

Rogaland fylkeskommune vil ikke komme med uttalelse før 25. oktober og har derfor bedt om utsatt frist for uttalelse. Ny frist blir nå 25. oktober for alle. Merknader sendes Eigersund kommune, plankontoret, postboks 580, 4379 Egersund. Dersom en har spørsmål og lignende kan en ta kontakt med plankontoret på 51 46 80 00 eller 958 84 976.

Relaterte dokumenter

Bilder