Som et ledd i kommunen opplærings- og personalpolitikk ønsker vi å foreta en ny runde med hjemme pc ordning, og har inngått avtale med følgende leverandører:
- Perrongen Elkjøp - Jernbaneveien - tlf. 51 46 28 00
- Jæren Data - Spinnerigata 13 - tlf 980 10 000
Denne ordningen gjelder IKKE for de av våre ansatte som allerede har inngått avtale om hjemme pc tidligere og betaler for denne nå.
Hvordan fungerer hjemmepc-ordningen?
Hjemmepc-ordningen går ut på at du låner/ leier en pc m.m fra arbeidsgiver for en tre års periode. Den månedlige leien på inntil kr 280,- pr. måned trekkes av bruttolønnen, og siden dette skjer før skatten trekkes oppnås det skattefordeler som gjør pc`en billigere (brutto beskatningsmodell).
Hva sparer jeg, og hvordan trekkes jeg for hjemmepc'en?
Hvor mye den enkelte sparer på ordningen avhenger av den enkelte skattetrekk. Det er mulig å gjøre avtale om leie ut over dette, men for det overskytende beløp oppnås ikke effekten av skattetrekket.
Prisen du må betale for å kjøpe ut hjemme pc etter endt leieperiode fastsettes av skattedirektoratet og er pr. i dag kr 1.000 eks. mva totalt. Du kan eventuelt levere utstyret tilbake hvis du ikke ønsker å kjøpe det ut. Det månedlige hjemme pc trekket medfører reduserte feriepenger og pensjonsgrunnlag.
Ordningen gjelder for alle faste ansatte i Eigersund kommune som har et trekkgrunnlag - dvs en månedslønn som gjør det mulig å foreta et månedlig trekk. Ordningen kan også gjelde for prosjektansatte/ midlertidige ansatte med et tilsettingsforhold i leieperioden. Dette vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Hva inngår i hjemme pc-ordningen?
Hvis du inngår avtale om hjemme pc forutsetter dette følgende:
- Leie av stasjonære eller bærbare pc
- Microsoft Office (eventuelt OpenOffice dersom du arbeider på en arbeidsplass som benytter dette systemet), antivirus- og antispywareprogram. Dersom du kan fremvise at du allerede har lisens for slik programvare slipper du å anskaffe ny
- I leieprisen inngår forsikring (allrisk, for egen oppsigelse, langtidssykemelding, død -forsikringen gjelder ikke ved permisjon uten lønn)
I tillegg kan du inngå leieavtale om:
- Skjerm, skriver, skanner og digitalt kamera
Man kan kun leie én pc pr. ansatt (jfr. skattemyndighetenes bestemmelser). Dersom du har det nødvendige trekkgrunnlag er det satt en øvre grense for månedlig leie på kr 1.000. (kr 280,- med skattefordel - resten uten skattefordel)
Hvordan få mer informasjon og bli med på ordningen?
Det vil være mulighet til å inngå avtale om hjemme pc ordningen i følgende periode: Mandag 16. oktober-lørdag 28. oktober
Dette er tenkt organisert på følgende måte:
- Du kan ta kontakt med den enkelte leverandør i perioden 16. - 28. oktober og si at du arbeider i Eigersund kommune og ønsker en hjemme pc. De vil da hjelpe deg videre. Du kan ta kontakt i den ordinære åpningstiden, men i tillegg vil leverandørene holde sine butikker åpen kun for våre ansatte på følgende tidspunkt:
Jæren Data: Torsdag 19. oktober har de åpent frem til 19.00. Torsdag 26. oktober har de åpent frem til 19.00
Perrongen Elkjøp: Søndag 22. oktober kl. 16.00-19.00, mandag 23. oktober kl. 18.00-20.00.
Nærmere informasjon om datautstyr, priser, beregning av månedlig leie vil du få ved å henvende deg i butikken evnt. ta kontakt over telefon. - Når du har funnet det utstyr du ønsker å leie fyller du ut en bindende kontrakt. Leverandøren oversender kontrakten til personalseksjonen i Eigersund kommune som kontrollerer at du er ansatt og at du har det nødvendige trekkgrunnlag
- Hvis alt er i orden bestiller leverandøren utstyret.
- Du får melding fra leverandøren om når utstyret utleveres. Leveringstiden vil være fra 2-14 dager. Dersom du ønsker å spesialbestille utstyr vil leveringstiden ta noe lengre tid.
- Når utstyr er levert til deg fra leverandøren får kommunen lister over hvilket månedlig trekk som skal foretas i din lønn, og dette vil bli iverksatt
Ansvarsforholdet mellom ansatt/ Eigersund kommune/ Leverandør:
Eigersund kommune har ansvar for:
- Inngå avtale med aktuelle leverandører
- Gjøre hjemme pc ordningen kjent for alle ansatte
- Kontrollerer at du som ansatt har nødvendig trekkgrunnlag
- Foretar lønnstrekk
Ut over dette er leie av hjemme pc et forhold mellom deg og den leverandør du velger å leie pc av:
- All informasjon om pc/ ekstrautstyr, priser m.m
- Levering av utstyr
- Brukerstøtte i forhold til programvare
- Service, drift, tekniske spørsmål
- Forhold knyttet til forsikring/ endring i tilsettingsforhold (ved skade, dersom du slutter i kommunen, ved langvarig sykdom, død)
- Endringer i skatteregler knyttet til ordningen
Skulle du ha spørsmål til selve ordningen ut over det som fremkommer i dette skrivet kan du ta kontakt med leverandørene - evnt. sende en mail til hjemmepc@eigersund.kommune.no. Avslutningsvis vil vi vennligst be deg om ikke å belaste vårt IKT-kontor med henvendelser angående hjemme pc ordningen.
Da vil vi ønske lykke til med hjemme pc ordningen for de av dere som ønsker å benytte seg av denne. Vi håper at denne ordningen vil bidra til å heve og bedre kunnskapen om IT i vår organisasjon.
Tekst: Kristin Bø Haugland, personalsjef.