For å få innsyn trenger du ikke å vise til noen lovhjemmel, saksnummer, dokumentnavn el. Det eneste som kreves er at du gir en beskrivelse som gjør det mulig å finne det aktuelle dokument(ene) du ønsker innsyn i.
Se også
- Innsynsrett og journalføring
 - Hvordan klage på avslag på innsyn?
 - Temaside: Aktuelle dokumenter for innsyn
 - Politisk møteportal
 
Innsyn via søk i postlisten
- Gå til kommunens postliste, og søk etter dokument eller bla deg igjennom postlisten. Det kommer frem 10 dokumenter på hver side. Nederst kan du bla deg fra side til side.
 - Finn dokumentet du ønsker innsyn i.
 - Klikk på dokumenttittelen eller Gå til journalposten
 - Klikk på >> Bestill dokument.
 - Fyll ut opplysninger slik at vi kan sende dokumentet til deg. Det er enklest for oss om du oppgir en e-postadresse.
 - Innsynskravet ditt blir automatisk sendt til innsyn@eigersund.kommune.no og kommunens veiledningstorg sjekker at saksbehandler er tilgjengelig, registerer innsynskravet i sitt fagsystem, og videresender det til saksbehandler for oppfølging.
 - Saksbehandler skal oversende dokumentet "uten ugrunnet opphold", og du skal får svar innen 1-3 dager.
 
Innsyn via Søk i dokumenter
Her kan du søke etter dokumenter i sakssystemet til kommunen. Du kan benytte deg av alle søkefeltene nedenfor. For eksempel kan du skrive inn deler av tittelen på dokumentet du leter etter i søkefeltet, og trykke på søk. Du får da opp ei liste over dokumentene som inneholder ordene du søkte etter. Når du har fått listen over dokumenter, kan du klikke på 'Dok'-lenken for å få mer informasjon om et dokument, eller 'Sak'-lenken for å få mer informasjon om saken dokumentet er knyttet til. Du kan også søke på saksbehandlere.
- I postlisten, gå til Meny (til høyre i det grå feltet) - Dokumenter og du får nå opp flere søkemuligheter i bildet Søk etter dokumenter. Du kan søke på:
	
- Dokument/tittel
 - Avsender/mottaker
 - DokumentID
 - Periode fra dato til dato.
 
 - I søkeresultatet kommer det frem 10 dokumenter på hver side. Nederst kan du bla deg fra side til side.
 - For å få frem detaljer for det enkelte dokument, kan du klikke på Gå til journalpost. Er det mange mottakere i et dokument, klikk på Se alle mottakere.
 - Klikk på >> Bestill dokument.
 - Fyll ut opplysninger slik at vi kan sende dokumentet til deg. Det er enklest for oss om du oppgir en e-postadresse.
 - Innsynskravet ditt blir automatisk sendt til innsyn@eigersund.kommune.no og kommunens veiledningstorg sjekker at saksbehandler er tilgjengelig, registerer innsynskravet i sitt fagsystem, og videresender det til saksbehandler for oppfølging.
 - Saksbehandler skal oversende dokumentet "uten ugrunnet opphold", og du skal får svar innen 1-3 dager.
 
Offentlig eller unntatt offentlighet
- Du vil se om dokumentet er offentlig ved at det står: "Dokumentet er offentlig, men ikke publisert. Ta kontakt for nærmere informasjon."
 - Dersom dokumentet i utgangspunktet ikke er offentlig, vil du se dette ved at det står: " Dette dokumentet er unntatt offentlighet etter Off.loven § 13/ fvl. § 13." Du kan allikevel be om innsyn slik at saksbehandler vurderer dette på nytt, det vil si om dokumentet skal være helt eller delvis offentlig.
 
Innsyn uten å gå via postlisten
Du kan selvfølgelig få innsyn uten bruke postlisten. Ta kontakt med oss og be om innsyn i det dokumentet du ønsker. Det beste er om du er skriftlig og det holder fint med en e-post til innsyn@eigersund.kommune.no. Det er viktig at du gir en beskrivelse som gjør det mulig å finne de aktuelle opplysningene/dokumentene. Jo flere opplysninger du gir, jo enklere vil det være for oss å finne det du ønsker.
Ansvarlig for oppdatering: Kommunikasjonsjef.
									
									
								