Det har som kjent vært mye oppmerksomhet og klager fra de private barnehagene om at Eigersund kommune forskjellsbehandler de kommunale og offentlige barnehagene når det gjelder økonomisk støtte. Dette har også vært fremhevet av Private Barnehagers Landsforbund (PBL) som har krevd at Fylkesmannen i Rogaland skulle gjennomføre ekstraordinært tilsyn for å kontrollere kommunens tallmateriale og beregningsgrunnlag.

Kommunen har imidlertid de siste årene fått medhold i alle unntatt en klagesak som er behandlet av Fylkesmannen i Rogaland, samtidig som Fylkesmannen har avslått PBL's krav om å gjennomføre et ekstraordinært tilsyn med Eigersund kommune.

Nå har Fylkesmannen gjennomført et helt ordinært og rutinemessig tilsyn i kommunen og der har kommunen fått fullt medhold i sine beregninger.

Tirsdag fikk kommunen overlevert den foreløpige tilsynsrapporten til uttale og i den fremgår det i punkt 3.3 Økonomisk likeverdig behandling - Kostnader til ordinær drift – Fylkesmannens konklusjon at:

"Kostnader som er holdt utenfor beregningen av kommunalt driftstilskudd til ikke kommunale barnehager er reelle kostnader til særskilte formål. Eigersund kommune legger til grunn en grensegang mot ordinær drift i tråd med forskrift om likeverdig behandling."

Rådmann Ketil Helgevold sier seg godt fornøyd med Fylkesmannens konklusjon da dette er et svært arbeidskrevende felt der administrasjonen har måtte bruke relativt store ressurser for å behandle både søknader fra de private barnehagene, de påfølgende klagesakene og arbeidet med å holde det politiske miljøet orientert om kommunens praksis. Videre at det er svært tilfredsstillende at de ulike påstandene om forskjellsbehandling nå er tilbakevist gjennom et tilsyn fra Fylkesmannen. Vi håper nå at denne problemstillingen kan bli «lagt død» en gang for alle slik at kommunen kan bruke ressursene på å videreutvikle barnehagesektoren og samarbeidet med de ulike aktørene her.

Tilsynsrapporten hadde imidlertid merknader til kommunens praksis i forhold pedagogisk bemanning der Fylkesmannen konkluderte med at:

"Eigersund kommunes praksis i forhold til pedagogisk bemanning er ikke i tråd med krav i barnehageloven jf. forskrift om pedagogisk bemanning § 1 om norm for pedagogisk bemanning.

 Forskrift om pedagogisk bemanning slår fast at normen for pedagogisk bemanning skal være minimum én pedagogisk leder per 14-18 barn når barna er over tre år og én pedagogisk leder per 7-9 barn når barna er under tre år. Et barn anses i denne sammenhengen for å være tre år fra det kalenderåret det fyller tre år. Pedagognormen er ikke en norm for gruppestørrelse, men skal være oppfylt for barnehagen som helhet."
 
Kommunen tar dette kvalitetskravet til etterretning og dette er også en problemstilling der kommunen er i dialog med fagforeningen Utdanningsforbundet.
 
Fylkesmannens krav om endring av praksis i forhold til bemanning av pedagogisk personale (førskolelærere) er noe kommunen tar alvorlig og vil iverksette de tiltakene som er nødvendige for å lukke dette avviket. Dette er imidlertid en problemstilling som vil få relativt store økonomiske konsekvenser for kommunen og som også vil måtte medføre en omprioritering og overføring av økonomiske midler fra andre deler av kommunens virksomhet til barnehagesektoren. 
 
Kommunen er også bekymret for de konsekvenser dette pålegget vil kunne få for de private barnehagene. De private barnehagene vil få en økt økonomisk støtte når kommunen bruker mer midler på egne barnehager. PÅ den andre siden vil pålegget også kunne vil medføre økte utgifter for de private barnehagene da bemanningskravet gjelder for alle barnehager, også de private.

Tilsynet konkluderte også med at kommunen måtte forbedre sine rutiner i forhold til å behandle søknader om å gi midlertidig og varig dispensasjon og unntak fra utdanningskravet til styrer og pedagogisk leder. Her var det eksisterende rutinene ikke tilfredsstillende i forhold formaliteter jf. forvaltningsloven når det gjelder enkeltvedtak og klagemuligheter, samt veiledningsplikt overfor barnehagene når det gjelder forskrift og rundskriv fra Kunnskapsdepartementet. Kommunen vil innarbeide Fylkesmannens merknader og tilpasse rutinene til de påpekte formaliteter.
 

Administrasjonen vil redegjøre for den foreløpige rapporten i kontrollutvalgets møte 5 februarog formannskapets møte 6. mars.
Videre saksgang er at kommunen får en mulighet til formelt å gi en uttale til rapportens innhold før Fylkesmannen oversender den endelige tilsynsrapporten.