En nedleggelse av kommunal vei er hjemlet i Veglova §§ 7 og 8. Formålet med en slik omklassifisering er flersidig, blant annet å sikre at offentlige midler brukes samfunnsøkonomisk, å heve standarden på det kommunale veinettet, samt sikre likebehandling ved at et kriteriesett legges til grunn for omklassifisering. Det er vedtatt at Eigersund kommune skal gjennomføre driftsreduksjoner for å nå budsjettmålene, og omklassifisering er et av de driftsreduserende tiltakene som blir vurdert.
Kommunen overtar årlig nye veier til drift og vedlikehold etter boligfeltutbygginger, tidvis etter omklassifisering av fylkesvei til kommunal vei og etablering av nye gang og sykkelveier. Samtidig stilles det nye og strengere krav til belysning, det er økte forventinger til standard på vinterdrift, økt fokus på trafikksikkerhet og generelle krav til endringer innen drift og forvaltning. Det er derfor naturlig at en gjør nye vurdering av hvilke veier som har så stor offentlig funksjon og verdi, at de skal forvaltes, driftes og opprustes for fellesskapets kostnad. Spørsmål om omklassifisering vil alltid føre til mange diskusjoner, både politisk, blant de som blir berørt, interesseorganisasjoner og andre. Hva skal og kan en forvente at det offentlige skal ta ansvar og kostnader for, og hvor store oppgaver kan en flytte over til private?
Kommunedirektøren ønsker å avklare spørsmål om omklassifisering gjennom to politiske saker; først en prinsippsak om kriterier og deretter en sak med konkrete forslag til kommunale veier som vurderes omklassifisert til privat vei. Den første saken legges frem for planteknisk utvalg 22. oktober 2024 og den neste saken planlegges lagt frem for politisk behandling før sommeren 2025. Avhengig av hvilke kriterier som legges til grunn, vil inntil 35 veistrekninger kunne bli vurdert omklassifisert fra kommunale til privat vei.
De overordnede kriteriene som legges til grunn for å vurdere omklassifisering er:
- Veien betjener få eiendommer med fast bosetting.
- Veien har en utforming, eller opprinnelig byggestandard, som ikke møter krav til rasjonell drift/vedlikehold av en kommunal vei.
- Veien er ikke en gjennomgangsvei.
I den politiske saken er det forslag til et minste antall gårdsbruk og boliger det må være for at veien skal kunne vurderes omklassifisert.
Grunneiere og brukere/rettighetshavere som sokner til veier som faller inn under vedtatte kriterier i første sak, vil bli en høringspart i saken. Eiere av hytter med avkjørsel fra kommunal vei vil bli tilskrevet og orientert, men er ikke en formell høringspart. Årsaken til dette er at kommunen ikke driver noen rene hytteveier, og praksis er at disse veiene skal være private.