Det er stor helse effekt i å bytte ut bilen med sykkelen og nettopp det var et av målene med at Sykkelbyprosjektet gikk inn å dekket deltakelse i Sykle til jobben kampanjen i år. I fjor kunne deltakerantallet i Eigersund kommune telles på 1. hånd. Opp mot årets deltakelse hvor 262 personer var aktive i kampanjen er det stadfestet at oppslutningen rundt kampanjen har eksplodert. Noen spekulerer i hvilken effekt en slik kampanje har, men alle tilbakemeldinger som er kommet gir soleklare signaler om at kampanjen har vært "akkurat det sparket bak" som mange av deltakerne behøvde. Selvsagt er arbeidsgivers motivasjonsrolle veldig viktig og det å tenne konkurranseinnstinktet hos ansatte ved å etablere flere lag og interne konkurranser utslagsgivende for entusiasmen rundt en mer aktiv hverdag.

Bertelsen og Garpestad (Egersund) mot Titania (Sokndal)

I vår stilte Bertelsen og Garpestad opp mot Titania og utfordret hverandre på å delta i sykle til jobben kampanjen. Begge bedriftene har mønstret mange lag, og det har blitt oppmerksomhet rundt kampanjen internt. Kampanjen bygget i år rundt en poengberegning, og med utgangspunkt i denne vant Titania over B&G da de ansatte som deltok fra Titania i gjennomsnitt samlet 65,59 poeng pr. deltaker opp mot 60,42 hos B&G. Men når det kommer til hvor stor prosentandel av de ansatte som deltok slo Bertelsen og Garpestad Titania med 25% oppslutning i kampanjen hvorpå Titania klarte 23% oppslutning. Vi gratulerer begge bedriftene med vel gjennomført kampanje. Selv ser de begge fordeler med å delta og antar at de vil gjenta til neste år.

"Jeg tror det har hatt en positiv effekt i bedriften. Det har bidratt til at de ansatte har vært på treningsturer sammen og mange har trent mer enn de ellers ville gjort. Vi føler det har vært veldig bra med tanke på det sosiale på jobb. Det har i tillegg vært en kjekk konkurranse internt hos B&G"

- Julie Kvåle Perttamo, kontaktperson hos Bertelsen og Garpestad

 

"Siden vi er førstegangs deltakere som bedrift ser vi for oss at vi deltar neste år også. 57 ansatte deltok og vi tror at flere velger å delta neste år siden det har blitt mye positivt snakk om aksjonen. Kampanjen har gitt positiv effekt i og med at flere folk har latt seg rive med og bruker kampanjen som en måte å komme forbi "dørstokk mila" som hindrer de vanligvis når det for eks. er litt dårlig vær. Mange har latt seg rive med når det gjelder både poeng og kilometer oppsamling." - Frode Koldal, kontaktperson hos Titania AS 

                                         

Individuell vinner av kampanjen

Av alle personer som fikk dekket deltakelsen i kampanjen av Sykkelbyen Egersund er det Svein Egil Laupstad som står øverst på listen. Men han deler egentlig førsteplassen med 10 andre, da kampanjen bygger på poeng beregning. Topp 11. individuelle resultater sykle til jobben 2016_400x295.jpg

Svein Egil får en sykkelsekk fra Sykkelbyprosjektet og et gavekort fra Tengesdal sport som takk for innsatsen. Vi vil likevel trekke frem de 10 neste på listen da det står enorm respekt av innsatsen disse har lagt ned. Blandt de 11 beste individuelle prestasjoene finne vi 3. kandidater fra vinnerlaget i kampanjen.

 

Lagvinner i Egersund

 

Blant lagene som var registrert i Egesrund ble det 2 vest i Eigersund kommune som gikk ut med høyest poengsum pr. deltaker. Laget består av Wenche Høghaug, Cecilie Kristensen, Renate Soggemoen, Siri Thu og Karianne Eie Pettersen. Vi gratulerer så mye. Laget får hver sin sykkelsekk fra sykkelbyen og hvert sitt gavekort på Mocca, fra Mocca kaffebar, og oppfordrer laget til å benytte premiene i fellesskap.

 

Til slutt kan jeg stolt meddele at jeg slo varaordfører Leif Erik Egaas i konkurransen, og fikk følgende hilsen på mail:

"GRATULERER - EG LEGGE MEG FLADE !!!!! :-)  Innser at jeg har tapt, respekt for deg "

 

Det ønskes god sommer til alle fra Sykkelbykontoret, nyt flott vær og vår nydelige natur på 2 hjul i frisk luft. Velg smart - velg sykkel.

 

-Astrid Elisabeth Jørgensborg