Dalanerådets leder, ordfører Terje Jørgensen, åpnet konferansen foran en fullsatt stor sal i Dalane Næringshage.
Blant foredragsholderne var Tone Elin Kolstø fra Sparebank SR-Bank som snakket om regional merkevarebygging. Hun presenterte en assosiasjonsundersøkelse med 19 respondenter i alderen 18-55 år som var blitt utfordret på ulemper med Dalane. Blant svarene var at dalbuer ikke er flinke til å ta i mot nye mennesker og at janteloven fortsatt sitter godt i. Bygdedyret lever i Dalane. Kolstø som avsluttet med å anbefale én felles markedsføringsplan for alle fire kommuner.
Gruppen ble utfordret til å komme opp med Dalanes hovedutfordringer fremover og å rangere disse. De største utfordringene viste seg å være.
- Infrastruktur (vei, tog, IKT/mobil)
- Bli mer inkluderende / regional forståelse og samhold
- Rekruttering av arbeidskraft/kompetanse
- Markedsføring av regionen eksternt/internt
- Befolkningsvekst
Mer informasjon finner du på på hjemmesiden til Næringssjefen i Dalane.