Dalanerådets leder, ordfører Terje Jørgensen, åpnet konferansen foran en fullsatt stor sal i Dalane Næringshage.

Blant foredragsholderne var Tone Elin Kolstø fra Sparebank SR-Bank som snakket om regional merkevarebygging. Hun presenterte en assosiasjonsundersøkelse med 19 respondenter i alderen 18-55 år som var blitt utfordret på ulemper med Dalane. Blant svarene var at dalbuer ikke er flinke til å ta i mot nye mennesker og at janteloven fortsatt sitter godt i. Bygdedyret lever i Dalane. Kolstø som avsluttet med å anbefale én felles markedsføringsplan for alle fire kommuner.

Gruppen ble utfordret til å komme opp med Dalanes hovedutfordringer fremover og å rangere disse. De største utfordringene viste seg å være.

  1. Infrastruktur (vei, tog, IKT/mobil)
  2. Bli mer inkluderende / regional forståelse og samhold
  3. Rekruttering av arbeidskraft/kompetanse
  4. Markedsføring av regionen eksternt/internt
  5. Befolkningsvekst

Mer informasjon finner du på på hjemmesiden til Næringssjefen i Dalane.