Vi har lagt ny overføringsledning fra kilden til vannbehandlingsanlegget. Her blir vannet renset og kontrollert før det sendes videre ut i ledningsnettet til abonnentene. Dette sikrer trygg og stabil vannforsyning hele året.
Ledningsnett og anlegg
Kommunens vannledningsnett er omfattende, med cirka 187 kilometer vannledninger.
Systemet består av:
- Hovednett og fordelingsnett (kommunalt ansvar)
- Stikkledninger (privat ansvar)
- Flere trykkøkningsstasjoner
- Tre høyde-/utjevningsbasseng
- Fire vannbehandlingsanlegg med tilhørende vannkilder og damanlegg
Vannkvalitet og trykk
Alt drikkevann skal oppfylle kravene i Forskrift om vannforsyning og drikkevann (Drikkevannsforskriften).
Hardt vann skyldes høy konsentrasjon av kalsium og magnesium. Eigersund kommune har ikke hardt vann.
Eigersund kommune leverer vann med et minimumstrykk på 2 bar ved tilkoblingspunktet.
Hvis vanntrykket i boligen overstiger 6 bar, skal det monteres reduksjonsventil (privat ansvar).
Vanntrykket varierer fra område til område. Ønsker du å vite hva trykket er der du bor, kan du kontakte Vann- og avløpsavdelingen i Eigersund kommune.
Dersom du opplever ustabilt eller lavt vanntrykk, kan det skyldes planlagt arbeid eller driftsforstyrrelser som vannlekkasjer. Kommunen informerer abonnentene om planlagte tiltak (SMS varsling) som kan påvirke vanntrykket.
Ved varig lavt trykk kan årsaken ligge i stikkledningen eller i de innvendige rørene. Ta kontakt med en sertifisert rørlegger for trykkmåling og kontroll av det private røropplegg.
Misfarget vann
Brunt eller misfarget vann kan skyldes:
- Økt vannhastighet i ledningsnettet ved for eksempel ledningsbrudd eller brannuttak
- Vann som har stått stille i stikkledningen over tid, for eksempel etter ferie
Dersom du får misfarget vann:
- Åpne tre kaldtvannskraner helt og la vannet renne i minst 20 minutter.
- Fjern eventuelle siler i kranene mens du skyller.
- Hvis vannet fortsatt er misfarget etter noen slike skyllinger, kontakt VA-vakttelefonen på 917 39 395.
