Vi setter våre besøkendes pektiv i sentrum og jobber etter samskapende tilnærming som gjør oss i stand til å sette oss inn i din situasjonsforståelse. Vi har erfart at dette fungerer best på veien til å finne svar på spørsmål eller løsning på problemstillinger. 

Vi som jobber i veiledningstorget brenner for å øke våre medborgeres innbyggerdeltakelse og leter etter måter å samarbeide på for å skape resultater innen det handlingsrommet vi har. Sammen med kommuneloven ligger forvaltningsloven i grunn for alt kommunen foretar seg. I forvaltningsloven ligger kommunens veiledningsplikt forankret. Vi gjør vårt ytterste som førstelinjetjeneste knyttet til veiledningsplikten, men vi kjenner vår besøkelsestid og henviser videre når de faglige spørsmålene blir omfattatende eller går utover den opplæringen avdelingene i kommunen har gitt oss. 

Kommunen har, som en av mange offentlige virksomheter, et bredt ansvarsområde. Det kan derfor være krevende for oss å være oppdatert på alt til enhver tid, men vi er gode dektektiver og streber etter å kunne hjelpe så mange som mulig her hos oss. Oppgaver kan oppleves som mer og mer komplekse eller vanskelige i dagens digitale systemer, men de er utviklet for å forenkle prosessene og tilslutt å være til ditt beste. Dette hjelper vi deg med om du står fast. Hos oss møter du mennesker som samarbeider med maskiner.