Det andre området har ulike lekestativ og sandkasse, asfalt til å sykle på, epletrør og gressbakker – og fine små hus å leke butikk i. Vi har fine turområder rundt barnehagen også – og er opptatt av å gjøre barna glade i å være ute på turer – å skape gode felles opplevelser der mestring, lek og glede skal være i fokus. Barnehagen far plass til 67 barn alt etter alder på barna som går her.

Nærmiljø

Vi har flere faste turområder som Nøtteskogen, Trollskogen, Lyngtangen, Myntangen. På turene undrer vi oss over det vi ser, lukter og hører – leter etter insekter og finner små skatter.

Bygg og anlegg

Hovedbygget huser 3 avdelinger, Klatremus, Ekornbarna og Brumlemann. Vi har et stort fellesrom med lekekrok og kjøkken.

Klatremus er en 0-3 års avdeling, Brumlemann og Ekornbarna er 3-5 års avdelinger, eller mellomavdelinger – alt etter hvordan aldersfordelingen mellom barna er de ulike årene. I løpet av dagen er vi avdelingsvis, vi deler barnegruppen opp i mindre grupper, og vi bytter på å bruke fellesrom. Vi hjelper hverandre i starten og i slutten av dagen, da er vi felles.  Flere ganger i uken deler vi også barna på tvers av avdelinger – der vi går felles turer, har felles aktiviteter.

Mikkel Rev ligger i det lille bygget. Her er det plass til 17 barn i alderen 3-5 år, Barna som går på denne avdelingen er ute store deler av dagen, enten på tur eller ute i uteområdet til barnehagen.

Satsingsområder

Lek og glede

Lek gir barna høy grad av motivasjon og lykke, de er her og nå og glemmer tid og sted. Lek er livsviktig for barns liv, og barn leker først og fremst fordi de liker å leke!

I alle våre kommunale barnehager er det «LEK og GLEDE» som er i fokus. For barna handler dette om lek og vennskap. Vi er opptatt av å skape gode lekemiljøer som er spennende for barna, og som stimulerer til at de blir lekesterke og robuste. Vi prioriterer å gjøre plass for leken, og gi alle barn en plass i leken! Vi har fokus på å fremme gode lekemiljøer for inkludering, og her legger vi vekt på at barna trives og får delta aktivt i felleskapet.

Vi har som mål at vi ser barn som er trygge og har tilhørighet i barnegruppen. Vi har fokus på å bygge gode relasjoner og gode vennskap mellom barn. Barna må få muligheter til å prøve og feile, slik at de kan øve seg om og om igjen. Derfor vil vi at de skal bli møtt av et personale som ser barna for den den de er, og møter dem med forståelse og respekt.

Trygghet og god tilknytning

Vi jobber kontinuerlig for at barna skal kjenne seg trygge, og at de får god omsorg når de er i barnehagen. Barna har behov for god tilknytning og følelsen av tilhørighet når de er hos oss. Vi vil at de skal føle seg betydningsfulle og godt i varetatt av personalet. I barnehagen møter vi barn med ulike forutsetninger og behov, men felles for dem alle er at de trenger å oppleve glede og mestring, sammen med andre barn og voksne.

For å lykkes med våre satsningsområder legger vi stor vekt på kollektiv kompetanseheving for personalet i barnehagene. Vi reflekterer over vår egen praksis ved bruk av verktøyet «Pedagogisk analyse» og LP-modellen. Dette arbeidet er med å sikre oss at vi er en lærende organisasjon der alle i personalgruppen går i samme retning. Da har vi størst mulighet for å realisere potensialet for læring og utvikling hos alle barn.

Vårt mål er at alle barn skal få et likeverdig tilbud, og oppleve en god kvalitet uansett hvilken avdeling eller barnehage de går i.