En sentral skoleforsker, Thomas Nordahl, påpeker viktigheten av å få eleven med. Han peker på at de er individ som sitter på verdifull kunnskap.

Elevsuperbrukerne får særlig opplæring i tekniske løsninger, slik at de skal ligge et hestehode framfor medelevene, og gjerne et stykke framfor lærerne. Slik får vi bedre flyt i den digitale hverdagen. Minst like viktig er synspunktene deres på hvordan vi tar i bruk nye digitale hjelpemidler. De kommer med innspill på både pedagogikk, programvare og etiske sider ved bruk og misbruk av ikt.

Endringer i verden skjer fort, og for oss som jobber i utdanningssektoren er det viktig å fange opp disse endringene. Før var det enklere å se hva som opptok barn og unge, da det meste de gjorde skjedde i den fysiske verden. I dag skjer mer og mer på en skjerm, og det er ikke like lett for foreldre og lærere å få med seg hva som skjer. I møtet med elevsuperbrukerne tar vi opp aktuelle problemstillinger som opptar barn og unge i dag, og det hjelper oss med å forstå hvordan barn og unge har det, og hva som opptar dem. Dette bidrar til at vi kan gi rom for tilpasset undervisning på en bedre måte.