Endringer i personalseksjonen:
I personalseksjonen blir det en del endringer fremover:

Kommunalsjef personal Kristin Bø Haugeland har sagt opp sin stilling som kommunalsjef personal- og organisasjonsutvikling, og har sin siste arbeidsdag i dag – 7.4.17.

Seniorrådgiver Frode T. Lorentzen vil være fagansvarlig for personalseksjonen fra 10.04.17 – 30.04.17. 01.05.2017 blir Arnhild Ravnevann konstituert kommunalsjef Personal- og organisasjonsutvikling frem til ny tilsatt har tiltrådt stillingen. Arnhild arbeider i dag som senterleder ved Lundeåne bo- og servicesenter.

Stillingen som kommunalsjef personal er lyst ut med søknadsfrist 21.4.17. Det er nedsatt ett innstillingsutvalg som består av ordfører, rådmann og ansattes representant. Ansattes representant er Heidi Gravdal (HTV fra Fagforbundet). Personalseksjonen bidrar med det praktiske i stillingen. Tilsetting foretas etter planen senest 15.06.17. Oppsigelsestid for den som får stillingen vil avgjøre når denne tiltrer stillingen.

Personalrådgiver Tone Tunheim har sagt opp sin stilling og har siste arbeidsdag i dag – 7.4.17. Stillingen har vært lyst ut, og Ida Birkeland Grova er tilsatt som personalkonsulent i 100 % stilling. Hun tiltrer stillingen 3.7.17. I perioden frem til Ida har tiltrådt stillingen vil Christin Nyheim være vikar. Hun starter i vikariatet 18.04.17.

Disse endringene vil gi driftsmessige utfordringer i en overgangsperiode, og vi ber dere være oppmerksom på dette og ta hensyn til det dersom dere kan.

Rutiner for innhenting av politiattest:
Administrasjonsutvalget vedtok 6.3.17 nye rutiner for innhenting av politiattest. For enkelte stillinger er det stilt krav i ulikt lovverk om at den som tilsettes skal legge frem politiattest ved tiltredelse. Rutinene viser hvilke type stillinger dette gjelder for og fremgangsmåter som gjelder – og dette gjøres for å sikre at vi har gode rutiner og internkontroll på dette området.

Rutinen vil bli sendt ut til alle ledere, lagt i QM+ (kvalitetssystemet vårt) og dere vil også kunne finne det på kommunens internettside under reglementer.

Lønnsslipp kun på e-post:
Minner om at lønnsslipp fra og med 01.04.2017 kun vil bli tilsendt pr e-mail. Lønningskontoret vil med andre ord ikke lenger skrive ut lønnsslipper på papir for å sende dem pr postgang. For å få tilsendt din lønnsslipp på e-mail tar du kontakt med lønningskontoret. Send en e-mail til:

                linda.drageland@eigersund.kommune.no eller

                elin.aase.hadland@eigersund.kommune.no

Oppgi navn, fødselsdato og e-mail adressen du ønsker lønnsslippen tilsendt til.

Søke om pensjon hos KLP/ SPK:
Vi har fått melding fra KLP om følgende endring gjeldende fra og med 17. februar 2017:

Den ansatte skal nå søke om offentlig tjenestepensjon selv. Dette gjøres via Min Side på www.klp.no.

For å logge på Min Side trenger du BankID, BankID på mobil, Kodebrikke fra KLP eller MinID/ID-porten. Dvs at du selv må starte selve søknadsprosessen, men skulle det være noe kan du ta kontakt med Linda Drageland på lønningskontoret.

Når det gjelder pensjon hos SPK er rutinene noenlunde lik som nå – her er det arbeidsgiver som må logge seg inn hos SPK for å starte en søknadsprosess. Kontaktperson er Elin Aase Hadland på lønningskontoret.

Arbeidsgiverdokument:
I dag har vi et arbeidsgiverdokument som heter Personalpolitisk plan. I forbindelse med Omstilling 2020 skal denne planen revideres og vil i fremtiden få navnet Arbeidsgiverstrategi.

Det er nedsatt en partssammensatt arbeidsgruppe som har utarbeidet ett forslag, og det har vært en temadag for ledere, tillitsvalgte og andre som sitter i prosjektgrupper/ arbeidsgrupper for Omstilling 2020. På denne dagen fikk en masse innspill til det videre arbeidet med planen.

Forslag til Arbeidsgiverstrategi er sendt ut på høring til fagforeninger og ledere. Høringsfristen er satt til 20.04.17. Etter planen vil Arbeidsgiverstrategien bli behandlet i kommunestyret før sommeren.  

Viktig informasjon innen personal/ lønn:
Levering av sykemelding/ egenmelding: vi får av og til sykemeldinger/ egenmeldinger direkte til lønningskontoret. Det er viktig at disse leveres til din nærmeste leder. Dette for at de kan følge opp sykefraværet ihht våre rutiner.

  • Gjennomgang av sertifiseringer: vi har hatt en gjennomgang av ulike stillingskategorier hvor det stilles krav til sertifisering. Noen av dere har i den forbindelse blitt kontaktet dersom vi ikke kan se at det er levert inn sertifisering. Dette er en del av vår internkontroll. Til informasjon.
  • Forskudd feriepenger: ut fra gjeldende lovverk har vi sett oss nødt til å skjerpe inn mulighetene til å be om forskudd på feriepenger som utbetales i juni 2017. Et slikt forskudd vil i fremtiden kun bli utbetalt dersom turoperatør/ reiseselskap krever forskudd på feriereise eller at ansatt faktisk skal avvikle ferie på det tidspunkt de ber om forskudd. Forskudd av feriepenger vil kun bli utbetalt dersom det er knyttet mot ferie. (ferieloven)
  • Eigersund kommunes pensjonsforening: Noen av dere er kanskje på vei til å bli pensjonist, og vi vil orientere om at Eigersund kommune har en egen pensjonistforening. Både uførepensjonister og alderspensjonister (også AFP) + ektefeller/ samboere kan være medlemmer. For tiden er årskontingenten kr 100 pr medlem.

Pensjonistforeningen har vanligvis et par dagsturer pr halvår (subsidiert av foreningen) + eventuelle medlemsmøter. Leder er Arild Dyrskog Rolfsen som kan nås på epost: arild.dyrskog.rolfsen@dabb.no for mer informasjon og påmelding.