Hellvik barnehage tilbyr i hovedsak fulltidsplasser. Barnehagens åpningstid er fra 06:30 til 16:30

Bygg og avdelinger

Hellvik barnehage holder til i Tueveien 2 på Hellvik. Barnehageanlegget er nylig oppgradert. Nybygget fra 2025 huser småbarnsavdelingene Selungen, Kråkebollen og Sankrabben, fellesrom, storkøkken og personalavdeling. Byggene fra 2005 og 2012 huser storbarnsavdelingene Tangloppa, Muslingen, Flyndra og Hummeren. Vi har et stort vogn - og soveskur som ble bygget i 2023. Barnehagen har også en lavvo som nå ligger integrert i barnehagetomta, men den ble etablert av FAU og frivillige organisasjoner tilbake i tid og skal fremdeles kunne lånes ut som før. Uteområdet til barnehagen er stort og består av ulike lekesoner og et flott skogsområde.

  • Selungen (0-3 år)
  • Kråkebollen (0-3 år)
  • Sandkrabben (0-3 år)
  • Tangloppa (3-6 år)
  • Muslingen (3-6 år)
  • Flyndra (3-6 år)
  • Hummeren (3-6 år)

Nærmiljøet

Nærmiljøet på Hellvik er en viktig ressurs for barnehagen. Vi har et flott naturmiljø tett på barnehagen og kan raskt komme oss ut i skog og hei og til strand og sjø. Hellvik har mange flotte turstier og turområder som det er kjekt å besøke. Barnehagen bruker aktivt idrettsanlegget/fotballbanen i Brunnmyra , Hellvikshallen, området rundt Hellvik skole, Lunhulen og ulike lekeplasser i nærområdet til lek og aktiviteter. Siste år før skolestart tilbys barna svømmeopplæring Fjordlinehallen. Dersom barna skal på turer ut av nærområdet benyttes drosje, buss eller tog.

Vi har et godt samarbeid med Hellvik skole og frivillige organisasjoner på Hellvik. Et eksempel kan være at Hellvik Helselag bidrar og er på på nissefest i barnehagen hvert år.


Satsingsområder

Lek og glede

Lek gir barna høy grad av motivasjon og lykke, de er her og nå og glemmer tid og sted. Lek er livsviktig for barns liv, og barn leker først og fremst fordi de liker å leke!

I alle våre kommunale barnehager er det «LEK og GLEDE» som er i fokus. For barna handler dette om lek og vennskap. Vi er opptatt av å skape gode lekemiljøer som er spennende for barna, og som stimulerer til at de blir lekesterke og robuste. Vi prioriterer å gjøre plass for leken, og gi alle barn en plass i leken! Vi har fokus på å fremme gode lekemiljøer for inkludering, og her legger vi vekt på at barna trives og får delta aktivt i felleskapet.

Vi har som mål at vi ser barn som er trygge og har tilhørighet i barnegruppen. Vi har fokus på å bygge gode relasjoner og gode vennskap mellom barn. Barna må få muligheter til å prøve og feile, slik at de kan øve seg om og om igjen. Derfor vil vi at de skal bli møtt av et personale som ser barna for den den de er, og møter dem med forståelse og respekt.

Trygghet og god tilknytning

Vi jobber kontinuerlig for at barna skal kjenne seg trygge, og at de får god omsorg når de er i barnehagen. Barna har behov for god tilknytning og følelsen av tilhørighet når de er hos oss. Vi vil at de skal føle seg betydningsfulle og godt i varetatt av personalet. I barnehagen møter vi barn med ulike forutsetninger og behov, men felles for dem alle er at de trenger å oppleve glede og mestring, sammen med andre barn og voksne.

For å lykkes med våre satsningsområder legger vi stor vekt på kollektiv kompetanseheving for personalet i barnehagene. Vi reflekterer over vår egen praksis ved bruk av verktøyet «Pedagogisk analyse» og LP-modellen. Dette arbeidet er med å sikre oss at vi er en lærende organisasjon der alle i personalgruppen går i samme retning. Da har vi størst mulighet for å realisere potensialet for læring og utvikling hos alle barn.

Vårt mål er at alle barn skal få et likeverdig tilbud, og oppleve en god kvalitet uansett hvilken avdeling eller barnehage de går i.